Orientify BLOG - Az iskolát választanák az otthontanulás helyett a diákok

Az iskolát választanák az otthontanulás helyett a diákok

A digitális oktatás bevezetését követően egy héttel az Orientify Facebook-oldalán azt a kérdést tettük fel a diákoknak, hogy suliban vagy otthon szeretnek-e jobban tanulni. A 4100 voks végeredménye alapján az iskola magasan verte a távoktatást. Török Réka, az Orientify alapítója ennek okait is elmagyarázza. 

„Suliban nem csúsztam így szét, és volt egy kis szociális életem is. Nem mintha itthon nem lenne, de azért mégis más a velem körülbelül egykorúakkal.”

„Az iskolában jobb, sokkal jobban megértem az anyagot.”

Ilyen és ehhez hasonló kommentekből rengeteg érkezett az Orientify Facebook-falára, miután szavazásra bocsátottuk a kérdést, hogy hol jobb tanulni: otthon vagy iskolában. Összesen 4100 voks érkezett, 68 százalék az iskolára, 32 pedig az otthontanulásra esett. A válaszokat az osztálytermen kívüli oktatás bevezetésének második hetében gyűjtöttük.

Nem reprezentatív

A szavazás végeredménye természetesen nem tekinthető reprezentatív kutatásnak, de a számok mindenesetre beszédesek. Nem kizárható, hogy olyanok is szavaztak, akik nem járnak iskolába. Igaz, mi magunk nem gondoljuk, hogy olyanok is adtak le voksot, akik nem érintettek ebben a kérdésben, de erről a Facebook nem szolgáltat adatot. 

A több mint 130 hozzászólás azt erősíti meg, hogy az iskolában jobb tanulni, sokan meg is indokolták, miért. Érdemi párbeszéd is kibontakozott némelyik komment alatt, ahol a diákok arról beszélgettek, miért jobb az egyik megoldás, mint a másik. 

Társas igények

„A válaszokból és reakciókból az látszik, hogy a tanulókat nagyon foglalkoztatja a téma, és teljesen egyértelmű, hogy a többség az iskolát részesíti előnyben. A hozzászólásaik alapján két dologgal magyarázható, hogy inkább az iskolát választják. Az egyik a tanulás minősége, a másik a szociális ingerek fontossága” – mondja Török Réka, az Orientify alapítója. 

A pályadöntési szaktanácsadó szerint még az akár fejlettebb digitális eszközökkel rendelkező tanulók, a zökkenőmentes átállást megvalósító gyerekek is gondolhatják úgy, hogy az iskolában egész egyszerűen jobb tanulni. Korábban mi is írtunk róla, hogy a tanári pálya a jövőben biztosan nem tűnik el, mert túlságosan is emberi. Török Réka szerint ezzel lehet összefüggésben, hogy a modern technika ellenére a diákok igénylik az oktató személyes jelenlétét, és nem elsősorban a tekintély, a tanulás ellenőrzése miatt. A szakember inkább arra gondol, hogy a tanórán a tanárok magyarázatai és motiválása segíti a komplex gondolkodást, a tananyag megértését. A kortársak jelenléte, a többiek kérdései pedig hozzájárulnak a feldolgozás elmélyítéséhez azzal, hogy kérdések és hozzászólások hangzanak el. A tanulás hatékonyságát mindenképp növeli a tanárok által biztosított órai keret, amely szabályok az otthontanulással fellazulnak, átalakulnak – annyiféleképpen, ahány otthon van. Az iskolában kialakult közösségi szerepek és szabályok biztonságot nyújtanak a diákoknak, főleg azok számára, akik ezt otthonukban nem tapasztalhatják meg. 

A tanulók különböznek abban, mi motiválja őket a tanulásban, és abban is, milyen hosszú ideig milyen típusú információkra tudnak figyelni, mennyire képesek az önszabályozásra (időbeosztás, kitartás, figyelem, elvárásoknak való megfelelés) és mi segíti őket ebben.

„A szociális ingerek igénye természetes a motiváció fenntartásában és a tanulás minőségében főleg azoknál a tanulóknál, akik társas közegben jobban tanulnak és igénylik a folyamatos visszajelzéseket.

Bár a Z generáció tagjairól sokan beszélnek úgy, hogy a közösségi média hatása miatt elszigetelten élnek, és nincs igényük a társas érintkezésre, a mostani helyzet két hét alatt bebizonyította, hogy ez tévedés.

A távoktatás ebben a nehéz időszakban a lehető legjobb megoldás, de hosszú távon az általános és középiskolások körében biztosan nagyon nehezen lenne csak ebben a formában fenntartható. Egyrészt azért, mert minden tananyag online csatornán érkezik és kerül feldolgozásra, valamint minden kommunikáció is azon keresztül történik, ami bizonyos óraszám fölött nagyon megterhelő az idegrendszernek, főleg a kisebbek körében. Másrészt a tanulók nagyon különbözőek lehetnek a tanulási stílusukban, és ezektől  a megszokott módszerektől bizonyos esetekben kénytelenek eltérni, így újabb stratégiákra kell átállniuk, ami ráadásul akár több hetet is igénybe vehet” – összegzi Török Réka.

Ingyenessé tettük szolgáltatásunkat Prémium fiókunkban, így mindenkinek hozzáférést biztosítunk karriertesztünkhöz, egészen május végéig. Próbáld ki te is, töltsd ki tesztünket 15 perc alatt, fedezd fel velünk a neked való karriert!