Orientify BLOG - Hogyan alakítja át a Z generáció a munkahelyi kultúrát?

Hogyan alakítja át a Z generáció a munkahelyi kultúrát?

Rugalmas munkaidő, társadalmi felelősségvállalás, tehetségprogram, home office. Ahhoz, hogy egy cég fiatal munkaerőt tudjon toborozni, sok olyan módszert kell alkalmaznia, amik eddig közel sem voltak mindenhol megszokottak. De mi az a személyes márka és mit jelent a párhuzamos karrier? Török Réka, az Orientify alapítója elemezte a Z generáció munkahelyi kultúráját.

Internetezem, tehát vagyok

Arról, hogy milyen menő szakmák várnak a Z generáció tagjaira, sorozatot indított az Orientify. De, hogy ők milyen hatással lehetnek a munkahelyi kultúrára, arról is érdemes szót ejteni.

Napjaink serdülői a Z generáció (az 1990-es évek második felétől a késői 2000-es évekig születettek) tagjai, az első digitális, vagy online nemzedék, akik születésüktől fogva használják a különböző digitális technológiákat. A világról alkotott képük kialakításában és a tájékozódásukban elsősorban az interneten fellelhető információkra támaszkodnak. Mivel jelentősen átalakult technológiai és társadalmi környezetben nőttek fel, online jelenlétük folyamatos, gyors információfogyasztók, és nagyra értékelik az alternatívák közül való választás lehetőségét, valamint az élménygazdag társas helyzeteket.

Rugalmas munkavégzés, új értékek

A Z generáció karriercéljai ennek megfelelően alakulnak. Fontos a párhuzamos karrier építése, egyszerre akár több munkahely, az otthonról, rugalmas beosztásban való munkavégzés. Kívülről úgy tűnhet, mintha motiválatlanok lennének és sodródnának, pedig ennek éppen az ellenkezője igaz. Összességében motivált és produktív csoportról van szó. Az azonban igaz, hogy egész más dolgok motiválják őket, mint például az X generációt. Az X generáció mindig is olyan világban élt, ahol a foglalkoztatás nagyrészt a munkaadók feltételei alapján történt. De a következő nemzedékek felismerik, hogy az életben sokkal több lehetőség adott, mint a pénz, a státusz vagy a presztízs. Ráadásul nem félnek ezt szóvá tenni.

Nem minden a pénz

Őket a személyes kapcsolatok kiépítésével lehet motiválni, és folyamatos visszacsatolást, valamint a véleményük figyelembevételét igénylik. Számukra fontosabb, hogy milyen hasznos a munkájuk, milyen értékekkel járulnak hozzá a társadalomhoz, milyen fontos célokért áll ki a munkahelyük, és milyen szakmai fejlődési lehetőségeik vannak, mint az, hogy milyen bérezést kapnak. Például az a cég, amely nem vállal fel társadalmi célú cselekedeteket, pusztán a bevételeinek növelését hangoztatja, nehezebben tud új, elkötelezett Z generációhoz tartozó munkavállalókat toborozni.

A lényeg az elvégzett munka

Ha egy cég ma úgy gondolja, létezik „munkahelyi idő” és „személyes idő”, akkor lemaradt valamiről. A Z munkavállalók szerint a munka bármikor, bárhol elvégezhető, ugyanolyan jó eredményekkel. A hozzáértő vezetők tisztában vannak ezzel, és az eredményekre összpontosítanak, nem pedig a munkaidőre. A munkáltatóknak fel kell ismerniük a megváltozott attitűdöket, értékeket, és kiválasztani azokat a formákat, ahogyan alkalmazkodni kívánnak hozzá. Például a személyes, támogató munkahelyi kapcsolatok kialakításával, folyamatos, egyénre szabott képzésekkel, home office-szal, mentorálással, tehetségprogramokkal.

A Z generáció tagjai tisztában vannak azzal, hogy nagyon sok változás várható a karrierjükben, amelynek folyamán ők maguk, a saját személyes márkájuk jelenti az egyetlen állandót, és ily módon erősen motiváltak önmaguk fejlesztésére.