Itt vannak a vírusnyomozók: így alakítja a jövő szakmáit a világjárvány - Orientify BLOG

Itt vannak a vírusnyomozók: így alakítja a jövő szakmáit a világjárvány

Vírusnyomozó, online prezentációs tréner, távmunkamenedzser. A jövő szakmáit bemutató sorozatunk ötödik részében ismét a koronavírus-járvány miatt átalakuló munkaerőpiacra koncentrálunk. 

Eddig összesen tizenkét olyan szakmát mutattunk be, amelyek a jövőben várnak rátok, most újabb háromról mutatunk érdekességeket. A sorozatunk előző részében is a koronavírus-járvány miatt létrejövő három digitális karrierútról írtunk.

A vírusnyomozó

Május óta létező szakmáról van szó, de ha egy darabig velünk marad a Covid-19, esetleg felbukkan néhány új járvány, akkor biztosan ez is elterjed a világban. A munkát Belgiumban találták ki: a nyomozók telefonon kérdezik ki a fertőzötteket, így kutatják a kontaktusaikat. Egy brüsszeli magáncéget bízott meg a feladattal a kormány: call-centerükben számos, csak erre szerződött munkavállaló felhívja azokat, akikről tudják, hogy pozitív tesztet produkáltak. A beszélgetés alapján jól kidolgozott listát készítenek azokról, akikkel a fertőzött személy az elmúlt tíz napban kapcsolatba került. Ha egy napon belül nem érik el ezek közül azt, aki magas kockázatúnak számít, akkor a megfelelő egészségügyi szakemberek felkeresik ezt a személyt. Minimum két hét karantén vár rá.

Online prezentációs tréner

A prezentációs tréner hosszú évek óta létező szakma. A prezentációk jellege azonban az elmúlt hónapokban komoly változáson ment át, ugyanis az előadások, workshopok jelentős százaléka az online térbe költözött. A tréner munkája, hogy az itt történő nyilvános megszólalások és szakmai prezentációk hatékonyságát növelje. Ehhez megtanítja alkalmazni a magabiztos kommunikációs eszköztárat és stabillá teszi a digitális eszközök használatát. Megmutatja azt is, hogyan építsük fel a prezentációt, és azt milyen módon jelenítsük meg. Mindezt hogyan csinálja? Természetesen online.

Távmunkamenedzser

A világjárvány egyik fontos hatása a munkaerőpiacra a home office és a távmunka erősödése. Számos magáncég, vállalat alkalmazta eddig is, de mostanra komolyan elterjedt. Olyannyira, hogy a távmunka feltételeinek biztosítása megoldandó feladat lett, a jövőben külön alkalmazott felelhet ezért. A munkavállalóknak ugyanis szüksége van minimum számítógépre, de lehet, hogy nyomtatóra, szkennerre is. Nem is beszélve a célszoftverekről, vírusirtókról. Biztosítani kell a kommunikációt a távdolgozókkal, tisztázni kell az egyes feladatokat, a határidőket és ezeket ellenőrizni is szükséges. Értékelni kell a távmunkában dolgozók teljesítményét, intézni a szabadságaikat, a velük kapcsolatos adminisztrációs kötelezettségeket.  A menedzser fizikailag nem tudja figyelni az alkalmazott munkáját, ezért csak a munkavégzés végeredményével szembesül. A távmunkát irányító menedzser ezért inkább coach, mint hagyományos vezető.