Ha nagy leszek, influencer leszek! - Orientify BLOG

Ha nagy leszek, influencer leszek!

Kinek van esélye arra, hogy vlogolásból éljen, kiből lehet influencer? Létező munkahely a YouTube? Létezik saját márkás videó blogger? Ezekre keressük a válaszokat.

Influencermarketing és ami mögötte van

Nagyot fordult a világ az utóbbi évtizedben, tíz éve még óriási dolog volt, ha valaki blogot vezetett mondjuk egy féléves külföldi Erasmus-ösztöndíjról, vagy ha elment két hónapra modellnek Ázsiába és néha írt erről valamit.

Manapság inkább vlogolni szokás, amivel gyorsabban és sokak számára érdekesebben adhatók át az információk. Ha ma megkérdezünk egy 5-6 éves gyerkőcöt, hogy mi szeretne lenni, akkor könnyen lehet, hogy nem azt mondja, rendőr vagy óvónéni, hanem azt, hogy vlogger vagy influencer. Vlogtartalomból elképesztő mennyiség található Youtube-on, de csak kevés a valóban minőségi anyag. A hosszabb-rövidebb videók azért lehetnek ilyen sikeresek, mert az ott létrejövő kapcsolatok személyesebbnek tűnnek a nézőkkel.

A YouTube-ot napi szinten több tízmillióan használják, és ezen kívül is számos videómegosztó működik, nálunk azonban ez a legismertebb platform. A magyar tinédzserek közül több százan, de inkább több ezren kezdtek bele a műfajba: van, aki vicceket mesél, más kommentvideókat készít, de olyan is akad, aki csak a szobáját és a ruháit mutatja be.

Aki viszont megtalálja a saját közönségét és összeszed egy komoly tábort, az anyagilag is jól járhat. A szponzorok ugyanis elképesztően bőkezűek a youtuberekkel, de csak akkor, ha olyan tartalmat támogathat, amire van kereslet. Ezekből az emberekből lesznek influencerek, amit magyarra az elég furcsán hangzó véleményvezérként szokás valamiért fordítani.

Saját brand és támogatók

Az influencerek száma hihetetlen módon megszaporodott a világban. Ők célzottan juttatják el tartalmaikat, és ez a lehetőség a vállalatoknak is feltűnt. A reklámfelület (azaz az influencer) minden nap jelentkezik videóval, ismeri a közönségét, akik minden nap könnyedén szakíthatnak 15-20 percet egy-egy felvételre.

Egy influencer Magyarországon úgy dolgozik, hogy elmondja a véleményét egy-egy termékről, márkáról, vagy bármilyen témáról. Ezzel formálhatja az emberek gondolkodását, akik az ajánlására vásárolhatnak valamit. Az ebből kialakuló iparág valójában nem újdonság, a celebekkel eladott termékeknél már találkoztunk ilyesmivel.

A jó influencer azonban saját branddel rendelkezik, ami valójában ő maga, ezért olyan márkákkal dolgozhat együtt, amik passzolnak az értékrendjéhez. Ha a klasszikus vloggereket nézzük, akkor ilyen egyedi influencer hazánkban Viszkok Fruzsi, Csecse Attila, Unfield vagy éppen Pamkutya.

Előbb téma, utána vlog

Ők kifejezetten nagy nevek a szakmán belül és elképesztően sokat dolgoznak azért, hogy meg is tudjanak élni belőle. Erre csak a legnagyobb képesek, a kreativitás pedig nem elég hozzá. Legfontosabb persze a jó téma, de legalább ennyire lényeges az üzleti szemlélet, a kitartás, az alaposság és a tudatos munka. A YouTube-ból önmagában lehetetlen megélni, csak a szponzorált tartalmak vezethetnek eredményre.

És mennyi bevételre is számíthatunk? Ez talán a legnehezebb kérdés. Elképzelhető, hogy egy márka 50 ezer forintot tud adni egy reklámért, de az is előfordulhat, hogy két milliót kaszálsz egyetlen videóval. A legnagyobbat akkor lehet hibázni, ha valaki kijelenti, hogy infuencer lesz, majd keres hozzá témát könnyű pénz reményében. Ezzel garantált a kudarc: először ugyanis a témának kell meglennie, és ahhoz valóban érteni kell. Legyen mondanivaló, legyen egy szerethető téma, amiben igazán mélyre lehet ásni.